ISPLATI LI SE E-AUTOMOBIL Od države sada možete dobiti 5.000 evra, benzinac na 100 km košta 5 puta više, a najmodernije vozilo ima još prednosti, ali i mana

Poslušajte vest preko audio fajla

Vlada Srbije usvojila je pred kraj 2020. godine Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine električnih i hibridnih vozila. Tim propisom izdvojeno je 120 miliona dinara za podsticaj kupovine ekološki prihvatljivih vozila, a zahtevi za dodelu subvencija podnosiće se do 1. novembra.

Tako građani Srbije koji u ovoj godini kupe električni automobil mogu od države dobiti subvenciju i do 5.000 evra! Oni koji se odluče za moped ili skuter na ekološki pogon mogu računati na 250 evra, a za nešto jači električni motocikl i duplo više.


Foto: shutterstock

Prema uredbi usvojenoj krajem prošle godine, putnička vozila vrste M1, sa maksimalno 9 mesta za sedenje, kao i teretna vozila N1, čija masa ne prelazi 3,5 tona, a koja se kreću na električni pogon, imaće subvenciju od 5.000 evra.

Za vozila koja pokreće hibridni pogon i imaju spoljni priključak za struju država će davati subvencije u iznosu od 3.500 evra u dinarskoj protivvrednosti, dok će oni koji izaberu vozilo na hibridni pogon, koja uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem imaju bar jedan električni motor, moći da računaju na državnu pomoć od 2.500 evra.

“Naša zemlja je na začelju Evrope po ovom pitanju. Tokom 2020. godine je, uvođenjem subvencionisane kupovine, napravljen prvi, veoma značajan korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu, kao i pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila. Važno je naglasiti da u prodaji vozila u Srbiji samo 4,4 odsto čine hibridi (u Evropi je taj procenat 12,4) a tek 0,15 odsto električna vozila (u Evropi 9,9 odsto)”, kažu iz Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova.

Kolika je ušteda

Vozači koji se odluče da svoje stare automobile, sa pogonom na benzin ili dizel, zamene električnim ili hibridnim vozilima, mogli bi samo na gorivu da uštede i više od 500 dinara na svakih 100 pređenih kilometara. Takođe, održavanje električnih vozila mnogo je jeftinije od servisiranja klasičnih automobila, a kao značajne prednosti stručnjaci ističu i ekološku komponentu, kao i mirnu i tihu vožnju, bolje ubrzanje i višegodišnju garanciju na pogonsku bateriju.


Foto: shutterstock

Još otkako je Vlada Srbije u martu prošle godine prvi put donela Uredbu o subvencijama za kupovinu novih električnih i hibridnih vozila, ovi automobili mogu se kupiti i za manje od 20.000 evra. Predstavnici Vlade rekli su tada da je ova konkretna mera doneta u cilju rešavanja pitanja zagađenja vazduha i unapređenja kvaliteta životne sredine.

Stručnjaci kažu da je upravo cena ovih vozila najveća početna prepreka, a podsećaju i na problem nedovoljno razvijene infrastrukture, odnosno mreže punjača za električna vozila, jer postoji možda tek petnaestak punktova u Srbiji gde vlasnici mogu da dopune svoju bateriju.

U Beogradu je nešto bolja situacija, jer su mnoge firme počele da instaliraju punjače na svojim parkinzima, a dostupni su i u nekim javnim garažama, kao i na parkingu više beogradskih hotela, gde je punjenje još uvek besplatno.

Što se tiče potrošnje, klasičan automobil na benzin ili dizel, koji troši u proseku 4-5 litra na 100 km, koštaće vlasnika oko 650-700 dinara (za 100 km vožnje). Istovremeno, električni auto za istu razdaljinu potroši oko 12 kWh struje, odnosno oko 110 dinara ako ga punite kod kuće po skupoj tarifi (pod uslovom da ste u srednjoj, plavoj zoni po potrošnji) ili samo 25 dinara ako ga punite noću i koristite jeftiniju struju.

Kada se uzmu u obzir sve ove okolnosti, električni i hibridni automobili na duži rok donose znatnu uštedu svojim vlasnicima, u odnosu na klasične “benzince”.

Punjači najnovije generacije, kojih ima na pet lokacija na autoputevima u Srbiji, mogu da napune bateriju električnog automobila za oko 30-40 minuta, što je, prema ocenama stručnjaka, odlična brzina. DC punjači koji se grade u našoj zemlji su kapaciteta 50KW, a brži AC punjač koji će jedan jači auto napuniti za okvirno 4 sata možete instalirati i u svojoj kući, ako za to postoje uslovi – trofazna struja i 16 ampera po fazi.

Povrat investicije moguć i za dve godine

Poznavaoci prilika ocenjuju da se električni automobil najviše isplati osobi koja će maksimalno iskoristiti kapacitet baterije, odnosno da se u ovom trenutku verovatno najviše isplate firmama sa velikim voznim parkom. Takođe, navode primer taksiste koji sa prosečnim električnim automobilom, ako svakog dana prelazi po 150 kilometara, može da očekuje povrat investicije za dve do tri godine.

U Srbiji su, prema podacima od leta prošle godine, ukupno registrovana 102 putnička vozila na električni pogon i 1.416 hibridnih, što je povećanje veće od 50 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Od ukupnog broja registrovanih hibridnih automobila, čak 564 su prvi put registrovana u prvih šest meseci 2020, odnosno kupljena su u tom periodu, dok je 16 vozila na električni pogon prvi put registrovano.